tirsdag den 25. januar 2011

Smykke og smykkebærer. 2.studieprodukt










Et smykke og en smykkebærer
Karneval




– Historien om et erkendelsessmykke

Rejsen tilbage. 
En æstetisk læreproces der har varet 2 mdr.

Inspirationen flyver forbi og hvisker pels, perler, broderi, men måske gemmer der sig helt andre muligheder, når jeg skraber i overfladen og kaster mig ud i den kreative proces. En emaljeret inkafrø  eller et filtet farvehav, en arm fuld af smykker – en smykke arm.
Jeg går på opdagelse i butikker med filtede smykker, surfer på nettet for at finde hæklede smykker, forsøger at lave hæklede blomster, men det rammer ikke rigtigt. Det skal komme et andet sted fra.

Over hele verden har mennesker gennem alle tider prydet sig, og det meget forskelligt. Hvad der opfattes som smukt  i det ene folk vækker direkte modvilje hos andre, tænk fx på afrikanske stammer der gennemhuller kroppen og indsætter tallerkner i læberne.
En væsentlig betydning for smykkernes udformning finder vi i religiøse skikke og traditioner og de på stedet eksisterende materialer, glas, ædelstene, guld, sølv eller muslingeskaller.

De gamle kulturer, faraoernes Egypten og Inkariget, jeg fascineres af guldet og  fortrylles af stenene: turkis, lapislazuli. Dengang vidste de at stenene havde  kraft og de brugte dem bevist fx Ametyst  i hærførernes kæder, en sten der giver overblik og klarhed. Kan jeg lave noget med ædelsten og sølv?
Turkiser stimulerer kreativiteten, det var min fortrukne sten i mine teens. Turkiser, sølv, pels, fjer, alt er forbundet og ladet med energi og stemninger.
Når vi pynter os, vælger vi materialer der fortæller noget om den gruppe vi tilhører socialt, nogle smykker bærer vi fordi vi har arvet dem. Det er en god ide at rense smykket for den tidligere ejers energi ved at lade det ligge i solen nogle dage. Smykkerne siger noget om den der bære dem på flere planer. Vi signalerer til omverdenen og stimuler noget i os selv. Er du til piercing eller diadem. Det er ikke ligegyldigt for vores image om vi  pynter os med sølv, guld, ædelstene, lædersnore, glasperler, nitter eller sikkerhedsnåle.

– Jeg bliver svimmel, får kvalme. En erindring presser på, underbevidstheden har ført mig herud. Måske havde jeg glemt punkbevægelsens brug af pigge og nåle. Jeg forstod det ikke dengang, det var uskønt, uhyggeligt. Jeg mødte dem, det var min generation. Vi festede ved siden af hinanden, de i kilt og store sorte støvler – det var  først i  firserne, til karnevallerne, jeg med fjer, sminke og blomster i håret.
Kan jeg lave et smykke der forener de paradokser, det hæslige med det overdrevent festlige, et smykke  inspireret af karneval 82-83 i København?

Er det i minderne og en rejse tilbage i energien  mit smykke skal undfanges? Jeg begiver mig afsted, måske er der noget jeg skal hente der.
Shamanen i mig ved det, Jung viste det, kunstterapeuterne ved det, og det står beskrevet i "Æstetik og læring "side 94 om katarsis
At den kreative proces helbreder, forløser og forbinder os til følelserne, det sansede, underbeviste og drømmenes land.

Det er mærkeligt, jeg har virkelig ikke skænket den tid en tanke længe, det var sikkerhedsnålen der trickede mig og ... så var der åbnet til et rum i bevidstheden med stof til bearbejdning. Stof til et smykke, en bog, en tøjkollektion eller malerier. Det gir mening det her, på rejse i firserne i idegenereringsfasen. Et besøg i den lokale Panduro og Tigerbutik  – og jeg investerer i perler, en bog, smykketænger, filtenål, hæklenål og en filtepude.
Forskellige primitive punk-smykker afprøves, det vækker afsky, sort og rød.  – The lost generation, der var mørke. No future, no fun. Jeg kaster mig over den festligere karnevalsdel og her går det lystigt med sølvtråd og grønne perler, et eventyrligt armsmykke tager form. Et karnevals ærme. Jeg kan huske at karnevals optogene og dragterne ikke rigtig var mig - de var for overdrevet festlige. Unaturlige.
 Et sammensmeltende design er ikke lige til –   Men det er det jeg går efter, og at fylde hele armen med perler og pynt. Liv og eventyr.



Mormor- det er dine gafler.

Der var mere dengang, det var teateret, dans, genbrugsbutikker, jugendstil og arvestykker. Dengang levede de gamle kvinder i slægten stadig og jeg hjalp med at dække de store borde med sølvtøj. Kan jeg lave et smykke af arvestykkerne? – Mindes og ære de gamle i slægten? Jeg kunne så overføre foto af kvinderne uden på en æske med rammelim eller anden trykteknik og broderi.
På skolen flettede vi den aften piskeflet og smedede ringe, jeg ville egentlig gerne have lave en emaljeret inkafrø, men emaljearbejdet lod sig ikke realisere, så næste aften kastede jeg mig over bearbejdningen af mit sølvtøj. De spidse tænder på gaflen drejede jeg efter udglødning og formede dem runde, intet kunne mere spiddes heraf. Jeg bankede og udglødede og bankede til det til sidst havde en perfekt form, så godt jeg magtede. Armbåndet lykkedes. Jeg prøvede at skabe en til, men den fik et aggressivt, stikkende udtryk.  

Gaffelsmykket på podiet

Måske skal jeg filte en opbevarings box ?

Et podie og en filtet armstump


Ender som karnevalsdragt til vores lille Bodum kaffekande  



Mit sølvtøjssmykke vinder, og nu skal det have en æske eller pude.
Ideen med den dekorerede arm fylder stadig  og jagten går ind på en arm.
Kan jeg find en afskåret mannequindukkearm. Vi havde flere i kollektivet dengang i 8oèrne, de blev brugt til alle vores  kreationer. Kan jeg lave en afstøbning af min arm i gips? Jeg finder links på nettet.
Jeg undersøger diverse muligheder for æsker og beslutter at filte to præsentations genstande. Ideen om at skabe et smykke der forener det hæslige og skønne forkastes.  Mit smykke må  bestå af to dele: et karnevals-ærme og sølvtøjsarmbånd på præsentationspodier.

Sølvgaffel armbånd med guldmosaik  hentet i Venedi på filtet podie.


Pludselig husker jeg en vigtig detalje om  karnevallet 83.
Vi var de sidste på gaden til det karneval og tog til Dyrehaven. Det var en smuk morgen, lyset stemningen , jeg ville ud i naturen, opleve dyerne, se lyset. Vi fandt et hus på engen,  men jeg ville ikke der ind. Jeg husker morgenlyset da jeg gik alene tilbage. Morgenlyset på himlen … Fremtiden lå derude for enden af vejen, måske ville jeg komme derud, hvis bare jeg blev ved at gå.
Nu forstår jeg pludselig en sammenhæng. (Det var derfor jeg ikke kunne lave et sammensmeltet karnevalssmykke bestående af punk og blomster, for jeg ville ikke) 
En fredflydt, lykkelig stemning breder sig og jeg erkender, at jeg har fundet fremtiden og det liv jeg drømte om dengang. Hvorfor er jeg så ikke bare glad?


Afstumpet

Den filtede armstump er ikke karnevalsagtig nok – den er afstumpet – jeg husker pludselig en veninde der var med til det karneval, hun var over livlig, festlig, farverig og livsglad – min modsætning – jeg var spirituel, filosofisk, alvorlig, åndelig og søgende. I flere dage kredser mine tanker om hende, hvorfor har jeg altid lagt afstand til hende?  Jeg beslutter at integrere, ihverfald undersøge den fraspaltede, farvestrålende livlighed.


karnevalsvæsen



Smykkebæreren


Filt på ostelærred


Det lykkes mig at filte et karnevals væsen, en smykkebærer-
 et eventyrlig væsen, nålefiltet på et ståltrådsskelet påsat  ostelærred med billedfilt, hæklet på ståltråden. Processen kan følges i PowerPoint undervisningsmaterialet, der er en del af opgaven.

Dansende i morgenlyset .


Jeg limer to sten på smykket en stor blåhvidt,  jeg ved ikke lige hvad den hedder og kan -men den skal det være og en mindre  ametyst,  nu mangler jeg bare at finde et middel til at tage det lim af, der løb ved siden af.



Efterfølgende  har jeg fundet dette på nettet om de to sten, jeg har limet på armbåndet.

Amazonit
Amazonit går gerne i arv fra mor til datter, og har ofte fulgt familien gennem mange generationer, stenen giver frugtbarhed, og nyt liv og beskytter familien mod sygdomme og slangebid, og skal vær god til at hjælpe kvinderne til at formulere deres krav til tilværelsen både i hjemmet og på arbejdspladsen. Modvirker ubeslutsomhed og nedbryder blokeringer og andre ting der forhindrer os i at nyde livet, og vore evner fuldt ud. Egenskaber fremhæver de feminine kvaliteter, sten for frigørelse og selvstændighed.

Ametyst - modvirker stress og løsner spændinger og hovedpine. Ametyst betyder udrukken eller ædru, og man har fra gammel tid anset stenen som et værn mod fuldskab. Ametyst har en bedøvende og beroligende virkning. Den beskytter mod uønskede indflydelser og har desuden en rensende effekt på krop og sjæl. Ægyptiske soldater brugte den til at holde kroppen ufølsom og hovedet koldt. Kaldes også for trosstenen, giver tillid og selvtillid hjælper dig til at træffe de rigtige beslutninger, god imod afhængighed, hovedpine og hudproblemer. Tag et smykke med ametyst på, hvis du er nervøs og står over for en vanskelig opgave. 






Litteraturliste:
Æstetik og læring.  Bennye D. Austring & Merete Sørensen Hans Reitzlers forlag. 2008
Design -proces og metode. Mette Volf .Systime 2009
Drama - kunst og pædagogik. Vibeke Boelt. Gyldendal
Kreativitet Julia Camaron
Kunstterapi Vibeke Skov
Freeform. Prudence Mabstone. Akacia 2007
Vild med filt Marianne Brostøm. Klematis 2004
Positively Crochet. Mary Jane Hall. Krause publikations
SKULPTUREL FILTNING. Birgitte Krag Hansen.Høst & Søns Forlag, 1999 
og mange flere...






Ingen kommentarer:

Send en kommentar